Wednesday, February 6, 2013

13
Little Secrets

6 Tips Penjagaan Jeans

Assalamualaikum (^__^)v
*kalau tak jawab dosa, kalau jawab AWESOME*


Sekurang-kurangnya, setiap lelaki daripada korang-korang, pasti akan memiliki satu atau dua jeans sebagai seluar kegemaran.. Namun, tidak ramai yg tahu cara utk menjaganya dgn betul & baik.. Di sini beLog FakhRuru nak berkongsi beberapa tips mudah & praktikal bagaimana utk menjaga jeans kesayangan korang-korang tue (^__^)v

ASINGKAN JEANS KETIKA MENCUCI
  • JANGAN campur adukkan jeans dgn pakaian-pakaian lain ketika mencuci.. Ini adalah utk mengelakkan kerosakkan pada tekstur jeans tersebut.. Lebih malang lagi kalau pakaian yg bercampur-aduk tue jenis mudah luntur warnanya.. Memang nahas lar jawabnya jeans korang-korang (^___^)v

MENCUCI BAHAGIAN LUAR & DALAM
  • Ketika mencuci jeans, korang-korang perlu mencucinya bukan sahaja di bahagian luar tetapi juga di bahagian dalam.. Ini penting utk mengekalkan warna & ciri-ciri pada jeans kesayangan korang-korang.. Jadi basuhlah dgn tangan (^___^)v

ELAK GUNA BAHAN KIMIA
  • Perlu ingat! JANGAN sesekali menggunakan sebarang bahan kimia selain sabun pencuci biasa utk mencuci jeans.. Bahan kimia kemungkinan boleh merosakkan tekstur jeans korang-korang.. Warna asal jeans juga akan berubah sekiranya korang-korang menggunakan bahan kimia yg salah (^___^)v

KATAKAN TIDAK PADA MESIN PENGERING!
  • Mungkin ramai korang-korang di luar sana tidak mengambil peduli mengenai hal ini.. Ala, remeh-temeh jer kan.. Tetapi ingat! Salah satu perkara yg boleh merosakkan jeans korang-korang adalah mesin pengering kerana ini akan merengangkan dan merosakkan helaian-helaian tekstur asal jeans korang-korang (^___^)v

ELAK MENJEMUR DI BAWAH TERIK MATAHARI
  • Rasanya ramai yg melakukan cara ini sebab nak bagi cepat kering.. Betul tak? JANGAN! Kerana boleh menyebabkan jeans mengecut & rosak dgn cepat.. Sebaliknya pilih lar tempat yg lebih redup (^___^)v

GANTUNG & ANGINKAN
  • Untuk pengeringan jeans setelah dicuci, gantung di tempat yg redup & mempunyai pengaliran udara yg sempurna.. Kaedah towel dry adalah yg terbaik bagi mengeringkan jeans iaitu menggantung tanpa melipatkannya (^___^)v

So, jagalah jeans korang-korang sebaik-baiknya agar dapat kekal lama & nampak cantik.. Walaupun dah bertahun-tahun beli, tapi masih nampak baru jer.. Jimat duit nak beli yg lain! Ahakz!! =P

Salam 1 Malaysia daripada beLog FakhRuru - lebih AWESOME daripada biasa (^___^)v

...ARIOS AMIGOS...
(^__^)v

Sumber : Maskulin Ogos 2011

JGN SHY-SHY CAT UTK B'KOMEN (^_^)v

13 comments:

eliza lee chearavanont said...

assalmualaikum.. saya ada soalan penting ni!! fakhruru kerja apa? kenapa rajin pergi luar negara? ke anak orang kaya?

eliza lee chearavanont said...

assalamualaikum..saya nak tanya ni.. kenapa Fakhruru rajin pergi luar negara? Fakhruru kerja apa? Ke anak orang kaya? saja tanya.. jgn marah.. (lebih kepada cemburu buta ni!!)

eliza lee chearavanont said...

assalamualaikum.. nama saya eliza, saya nak tanya sikit boleh? kenapa Fakhruru banyak pergi ke luar negara? Fakhruru kerja apa? Fakhruru ni anak jutawan ke? (lebih kepada cemburu buta ni)..

Fakhruru said...

@eliza lee chearavanont
wa'lam.. ahakz!! mna ada ank owg kya pun, hnya ank org besa2 ja.. still student n teacher to be.. yg byk g luar ngra tue sbb bljar kt cna

AmalinaLee said...

Fuuhhhh walaupun saya perempuan, mungkin dpt praktikkan cara ni haha ;D Thanks!

Fakhruru said...

@AmalinaLee
tips nie universal.. laki pompuan pon boley.. hohoho

Arol Mubin said...

Arol ada banyak jugak jeans tapi dah lama tak pakai. Sekarang nie lebih selesa pakai seluar slack. Lebih mudah untuk dijaga. :D

Fakhruru said...

@Arol Mubin
ye lar.. sluar slack kainnya kn lcin2 n snang n nmpk kmas..

noor liyana said...

bagus ya tips2 nie..terima kasih..:-)

Fakhruru said...

@noor liyana
same2!! ^^

Mohd Zairi said...

Slm bro... Aku nyer suar cepat bebulu kat celah kangkang... Ada petua x.... Trm kasih.... Assalaualaikum....

Mohd Zairi said...

Slm bro... Aku nyer suar cepat bebulu kat celah kangkang... Ada petua x.... Trm kasih.... Assalaualaikum....

Fakhruru said...

@Mohd Zairi
mm.. xpsti lar.. insyaAllah, nti sya tgok2 kn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright @ boLey paNdAnG-paNdAnG, jGn cUri-cUri : FakhRuru