Sunday, January 9, 2011

4
Little Secrets

Seni : Bakul

Selamat sejahtera ye semua... Post kali ini saya akan bahasa kan diri saya sebagai cikgu yek.. Hehehe~ Sebab ape? Sebab cikgu akan mengajar anak-anak murid semua bagaimana untuk membuat anyaman bakul.. Excited tak anda semua? Hehehe~ ^^

Memandangkan tangan cikgu nie tak dapat duduk diam, ada jer benda yang nak di buat.. Jadi terlintas sejenak cara-cara yang diajar oleh cikgu PSV semester lepas untuk membuat bakul. Untuk refresh balik memOri lama nie, cikgu pun cuba lar.. Akhirnya, Oyeahhh!! Cikgu berjaya *melompat-lompat keriangan*

So, mari sama-sama kita b'tutorial untuk menganyam bakul.. Selamat mencuba yek murid-murid ^^

***************

Langkah 1 :-
Potong kertas warna seperti gambar di atas yek.. Tak kisah lar berapa banyak yang anda nak potong, asalkan cukup.. Untuk bakul yang cantik, pilih lah dua warna yang berbeza & menarik

Langkah 2 :-
Susun kertas yang dipotong tadi seperti nak menganyam tikar.. Pastikan bilangan kertas yang diguna adalah GENAP.. Kalau bilangan kertas mendatar adalah 10, yang melintang pon 10 juga.. Bilangan kertas yang digunakan akan menunjukkan berapa besar bakul anda nanti.. Selepas susun, rapat-rapatkan setiap inci agar tiada lubang seperti gambar 2

Langkah 3 :-
Pastikan juga setiap hujung kertas berada dalam keadaan sebaris.. Jangan ada yang terlebih panjang, terlebih pendek

Langkah 4 :-
Stapler setiap bucu agar susunan anyaman tidak lari seperti gambar di atas

Langkah 5 :-
Buat garisan segi empat sama seperti gambar di atas.. Pastikan bilangan kertas yang anda bahagikan untuk membuat garisan segi empat sama adalah seimbang *sebab itu anda memerlukan bilangan kertas yang GENAP*

Langkah 6 :-
Kepakkan bahagian yang dibuat garisan itu ke atas, seelok-eloknya dengan menggunakan pembaris.. Dengan itu kita sudah mendapatkan tapak bakul tersebut

Langkah 7 :-
Bahagian ini susah sikit.. Menguji kesabaran anda ^^.. Anyamkan bahagian yang telah dinaikkan itu seperti menganyam tikar.. Bermula dari bucu tapak & seterusnya ke bucu tapak yang lain.. Ia sangat mengambil masa, jadi sila bersabar!! Hehe~ ^^

Langkah 8 :-
Selepas semua siap, anda hanya kemaskan sahaja bahagian atas anyaman tersebut & siaplah bakul anyaman buatan anda sendiri.. Cantik kan? Hehe~ Jadi, bolehlah letak barang-barang anda seperti pensel, duit syiling dan sebagainya ^^

"SELAMAT MENCUBA"


P/S : sedang membuat love b'wing.. Winkkk3~ ^^ cOmei2

JGN SHY-SHY CAT UTK B'KOMEN (^_^)v

4 comments:

tuffah nafisah said...

Assalamualaikum..
salam perkenalan..
saya suka dgn hasil kerja tangan awak ni..cantik n kemas..
setiap step di tunjukkan dgn teliti n jelas.
mulianya hati,x lokek ilmu.

terima kasih..boleh saya buat bakul mini..letak kerongsang.:-)

tuffah nafisah said...

Assalamualaikum.
Salam perkenalan.
Saya suka hasil kerjatgn awak.cantik n kemas..
Steps dtunjukkn dgn jelas..
Mulianya hati x lokek kongsi ilmu.

Blh saya buat bakul mini utk letak kerongsang..
Terima Kasih.

tuffah nafisah said...

Assalamualaikum.
Salam perkenalan.
Saya suka hasil kerja tgn awak.cantik n kemas.
Steps dtunjukkn dgn jelas.
Mulianya hati x lokek ilmu.

Blh saya buat bakul mini utk letak kerongsang.
Terima kasih

Fakhruru said...

@tuffah nafisah
thanks! slmat mncuba yek! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright @ boLey paNdAnG-paNdAnG, jGn cUri-cUri : FakhRuru